Van één van mijn mentoren heb ik geleerd om het onderhoudswerk vooral in de herfst en in de winter te doen, zodat je daar in het hoogseizoen geen tot weinig tijd aan kwijt bent en je je helemaal kunt focussen op de productie en de oogst.

Ook in (persoonlijk) leiderschap heb je perioden van onderhoud nodig. Het is verstandig regelmatig tijd in te plannen om afstand te nemen van de dagelijkse praktijk om vervolgens met een frisse blik verder te kunnen. Dat is niet alleen verstandig voor de organisatie. Afstand nemen van jezelf hoort daar ook bij: wat zie je jezelf doen? Wat draagt bij aan jouw succes en wat helpt juist niet…?

Inzicht in je eigen DISC-stijl en de stijlen van anderen helpt bij het kijken met een frisse blik naar onszelf en onze omgeving.

Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven en organisaties hun strategische langetermijndoelen ‘onderbroken’ om te overleven. De tijd van grote onzekerheid moest het hoofd geboden worden. Door alle maatregelen moest er snel geschakeld worden en sommigen moesten zelfs stoppen met alle activiteiten.

Dit schakelen of tegen-wil-en-dank stoppen was vooral kortetermijnstrategie. Het moest snel en direct gebeuren en tegelijkertijd was er geen zicht op de duur ervan. Nu met het einde in zicht is het tijd om bezig te zijn met een hernieuwde langetermijnstrategie.

Tijd om strategische stappen te zetten

De neiging zal zijn om allereerst te kijken naar wat snel geld of cashflow oplevert. Maar heb je je personeel nog wel of moest je afscheid van hen nemen? Willen ze nog wel terugkomen?

Er zijn veel variabelen waarmee je te maken hebt. Eén heel belangrijke en misschien wel de belangrijkste ben jij zelf: de ondernemer, manager of teamleider. Het maakt écht verschil wat voor DISC-type jij bent. Jouw eigen gedragsstijl (lees: DISC-stijl) weerspiegelt hoe jij kijkt naar de uitweg uit deze crisis en kan tegelijkertijd een groot struikelblok zijn om eruit te komen.

Weten hoe jij zelf vanuit DISC bezien het logisch vindt om tot jouw besluiten te komen, kan je behoeden voor ondoordachte keuzes. Want elke stijl maakt slimme en ook minder slimme strategische keuzes.

De D-Stijl

De D-stijl is als vanzelf gericht op Daadkrachtige keuzes maken die leiden tot mogelijk resultaat. Snel meters maken, problemen tackelen en doorgaan. Iedereen in het gareel. Niet lullen maar poetsen.

Hun directe persoonlijkheidsstijl gaat voor winst, NU meteen. Daar zijn hun investeringen en besluiten op gericht. Hun doel is om zo’n ​​stap in een bepaalde markt te zetten dat die groot genoeg is om een ​​onmiddellijk en merkbaar verschil te maken. Hoewel deze onverschrokken benadering van strategische besluitvorming een behoorlijk krachtige verandering kan opleveren, kunnen de gevolgen, mocht het zijn doel missen, ervoor zorgen dat je jezelf in een slechte verliezer verandert.

D-types moeten ervoor zorgen dat hun plannen realistisch blijven en ervoor zorgen dat ze deze in detail doordenken en aan het team communiceren. Waarbij het van belang is om na te vragen of het voor iedereen duidelijk is wat er bedoeld wordt én 100% zeker te weten dát het voor iedereen duidelijk is. Een D-type doet namelijk te makkelijk aannames dat “het wel duidelijk zal zijn” en doordenkt de risico’s van zijn plan niet voldoende. 

Een krachtige stijl dus, die nog meer kan bereiken door iets voorzichtiger in de wedstrijd te gaan zitten.

Welke DISC-stijl ben jij?

Beantwoord de 10 vragen en krijg een indicatie van je DISC-stijl!

De I-Stijl

Interactieve en vaak Invloedrijke persoonlijkheden zien allerlei oplossingen en mogelijkheden in de weerbarstige huidige markt. Het zijn goede praters en brainstormers die hun brainstormcapaciteiten gebruiken om snel meerdere mogelijke uitkomsten en scenario’s te schetsen. Dat is niet zo moeilijk voor ze. En alles en iedereen overtuigen ze dat het die en die kant op moet. Maar net als de D-stijl zijn ze niet zo van de details en doordenking. En echt waar: elke euro investering kun je maar één keer uitgeven…! Daarom een goed advies voor de I-stijl:

I-stijlen doen er goed aan om zich te oefenen in luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Ze kunnen met de juiste input ook helderder brainstormen. En als ze hun brainstormuitkomsten voorleggen aan die “vervelend kritische mensen” en luisteren… pas dan en niet eerder worden hun plannen volwassen en sterk. Als ze samen met anderen tot een goed gefundeerd plan komen weten zij wel mensen te enthousiasmeren en mee te krijgen.

De S-Stijl

Stabiele en Sociale persoonlijkheden houden van zekerheid, veiligheid en zo min mogelijk verandering. Ze zullen waarschijnlijk veel kleinere investeringsstappen in hun markt zetten. “Elke kleine investering kan-wellicht-eventueel-misschien-wel iets opleveren” zo denkt de S-stijl. Deze aanpak is de “kansje hier en kansje daar”-methode van strategisch denken, waarbij je op meerdere borden speelt, in de hoop dat je in ieder geval een paar partijen wint.

Het voordeel hiervan is dat het inderdaad enig succes mogelijk maakt… MAAR… het is veelal een dure en kostbare weg om tot resultaten te komen. De focus wordt te veel verdeeld over kleine kansjes en mogelijkheidjes… Daarbij wil de S-stijl in alles rekening houden met anderen en de goede relatie in stand houden en lopen ze het gevaar zichzelf leeg te geven in de hoop daar iets voor te terug te krijgen.

De C-Stijl

Consciëntieuze en Calculerende persoonlijkheden zijn uitstekende marktanalisten en voorspellers. Hun gedetailleerde analyse van de huidige marktsituatie en goed onderzochte toekomstige prognoses leveren een schat aan gegevens op om te overwegen. Door zich te concentreren op microstukjes in het macrogeheel, raken ze soms verdwaald in de details en maken ze zich zorgen over de nauwkeurigheid van hun prognoses.

De C-stijl is gebaat bij minder evaluatie, sneller handelen en leren om zelfs met minder informatie tot actie over te gaan. 

De goede lezer heeft ‘m waarschijnlijk al door: elke manier van denken helpt om een completer plaatje te krijgen. De D-stijl heeft de details nodig van de C-stijl. De I-stijl heeft de oren nodig en het geduld van de S-stijl. De S-stijl heeft de slagkracht nodig van de D-stijl. De C-stijl heeft de overtuigingskracht nodig van de I-stijl. En zo zijn er nog een paar combinaties te maken.

Met een gemêleerd team kom je gewoonweg verder. Om verder te komen is onderling vertrouwen nodig 1) in een goed doordacht proces (C), 2) luisteren, luisteren, luisteren (S) 3) slagkracht en doorpakken op het juiste moment (D) en 4) overtuigingskracht en enthousiasme (I).

Kijk hier wat jouw DISC-stijl is: https://discfactor.nl/gratis-disc-test/

 Het om je heen verzamelen van de juiste mensen en samenwerking is van cruciaal belang. Het combineren van gedragsbenaderingen en meerdere perspectieven vanuit de verschillende stijlen op de werkplek gaat je helpen om ruimte te creëren voor een compleet strategisch beeld voor een onzekere toekomst, waardoor iedereen betere beslissingen kan nemen. 

Sandor Lemstra
Directeur DISC Factor

Samen werken we aan een wereld van betrokkenheid, voldoening en resultaten…!