Dat we al véél mensen doormiddel van een DISC analyse hebben mogen helpen wisten we eigenlijk al, maar dat het er al bijna 100.000 waren dat ontdekten we pas begin van dit jaar. Als collega’s vonden we dat dit een memorabel moment moest worden en dus iets waar je als DISC Factor apentrots op mag zijn.

Op dinsdag 5 maart 2019 versprong de teller van 99.999 naar 100.000, net als autobezitters die daarnaartoe leven deden wij dat ook. Er werd afgeteld in de groepsapp en de foto met daarop de 100.000 omringd met feestelijk emoticons volgde. Ook dit feestje vierden we traditiegetrouw met heerlijke taart bij de koffie, maar we vonden dit nog niet genoeg. Er moest meer taart komen, uiteraard een voor de klant die de 100.000 analyse had aangevraagd.

 

Op naar België

Taart in de kofferbak, cadeau op de achterbank, fotografe op de bijrijdersstoel en Sandor Lemstra achter het stuur. Met als doel, Dilbeek in België voor de ontmoeting met Herman Sweldens van Teasing Consult.

Herman mag zich de gelukkige noemen die bij ons de 100.000e analyse had aangevraagd. Na een gezellig ontvangst werd de taart en het cadeau overhandigt, al snel werd de taart aangesneden en volgde een waardevol gesprek.

 

Teasing Consult

Herman richtte in 1999 zijn bedrijf Teasing Consult op, hij gebruikte in die tijd diverse andere modellen. In 2013 certificeerde Herman en een collega zich na het volgen van onze DISC opleiding in Antwerpen. Herman maakte toen voor het eerst kennis met DISC; “een echte eyeopener! Een model dat zeer makkelijk te begrijpen is en door de mensen goed en eenvoudig te herproduceren is.” Hij legt nu bijna dagelijks het model aan mensen uit en dan start hij zijn verhaal met “wij als mens hebben alle 4 de aspecten, van nature hebben we er 2 of 3 als voorkeur.” Vervolgens om de mensen dit extra te benadrukken gebruikt hij de volgende oefening “leg eens je armen over elkaar heen, en doe dit nog een keer maar dan met je armen in de andere volgorde.” Vervolgens legt hij uit “van nature heb je een voorkeur, het andere lukt je ook maar kost meer energie.”
Hij gaf ook aan Sandor terug; “Jij hebt me het volgende inzicht gegeven, dat er connectie is tussen gedrag en persoonlijkheid aan de hand van de behoeftes. Rood-gedrag, directe communicatie komt vaak op anderen over als arrogant. Maar vindt de oorsprong aan de behoefte aan controle en dat herkennen de mensen, waarop ze begrijpen dat ze moeten reageren op de behoefte van de persoon.” Er volgde nog een mooi voorbeeld vanuit Herman “als ’s ochtend ’s de wekker gaat en de rode persoon begint te roepen; komaan jongens, haasten, we moeten daar zijn en daar zijn… Dat die rode persoon zo door zijn hele dag gaat en bij andere mensen dat heel af en toe gebeurt. Maar iedereen herkent wel dat die ook soms een rode persoon is.”

Teasing Consult is dagelijks bezig met het coachen van teams en individuen, daarbij wordt als eerste stap DISC ingezet. “Dit geeft de mensen inzicht in zichzelf en in anderen, en vervolgens komen de casussen vanzelf boven tafel. Het zorgt eigenlijk altijd voor het leren hoe je beter met anderen om kunt gaan, meer begrip kunt tonen en zo empathie kunt kweken.”

Om teams uit te dagen (teasing) gebruikt Herman ook het stoffen Teamwiel “deze hang ik op en vervolgens laat ik de mensen zichzelf daarin plaatsen. Dit zorgt voor een dynamiek en gesprekken in de groep. Ik laat ze dan uitleggen waarom ze zichzelf daar plaatsen.”

Zijn klant die de 100.000e analyse gemaakt had, heeft er enorm veel baat bij gehad. “Een directrice van een bedrijf met 10.000 werknemers dacht dat ze een S stijl had, maar kwam er nu dus achter dat haar communicatiestijl die van een D stijl is. Wat haar veel inzicht heeft gegeven en waardoor ze nu zo overtuigd is van het nut ervan dat ze iedere nieuwe werknemer eerst langs mij stuurt voor de analyse. Ik bespreek dan de rapportage met de werknemer en daarna zitten we met z’n drieën samen om de samenwerking zo optimaal mogelijk te laten verlopen.”

Sandor merkte al snel op dat Herman graag werkt aan lastige casussen. Zoals Herman het omschrijft “de moeilijke, emotionele en rationele situaties in grote organisaties. Hoe moeilijker het is, hoe liever we daarmee aan de slag gaan. En zo successen mee boeken en daar halen we zelf ook het meeste plezier uit.” De quote die Herman volledig ondersteunt is “Willing people make failing systems work. Unwilling people make systems fail.”

 

Herman bedankt voor de goede en gezellige ontvangst, de fijne gesprekken en het vertrouwen dat je in DISC Factor hebt! We hopen in jouw geval dat je nog veel lastige casussen mag begeleiden, en uiteraard blijft DISC en wij als DISC Factor je daarmee ondersteunen.

 

DISC analyses

We hebben er dus véél mensen blij mee gemaakt, in het kort, een DISC analyse is een vragenlijst met 96 vragen verdeeld over 24 blokken. De resultaten van de analyse geven je communicatievoorkeur aan. Deze resultaten staan in drie grafieken weergegeven. Je ziet welke DISC stijl je van nature hebt, wat daarmee gebeurt in stressvolle situaties en wat je denkt dat een ander denkt dat je als voorkeur hebt.

 

DISC stijl

Wat je ermee kunt? Het geeft allereerst inzicht in jezelf, positief omschreven. En als je het in teamverband ziet, dat iedereen van elkaar de DISC stijlen weet, dan zie je waar jullie als team goed in zijn en hoe jullie optimaal aangestuurd kunnen worden. Dat werkt echt enorm prettig en zo zorg je samen voor vertrouwen, en dat is de basis van elk goed functionerend bedrijf.

Welke DISC stijl heb jij? Doe de gratis DISC Test!

DISC begrijp je

Mensen zijn zoals je weet complex en het is lastig ze in “een modelletje” te stoppen. DISC helpt je om aan de complexiteit woorden te geven. We vinden het daarom ook zo gaaf dat door de jaren heen grote merknamen binnen Nederland en België maar ook erbuiten zich aansluiten bij de manier hoe wij tegen mensen en DISC aankijken. Zo zijn bij veel van deze bedrijven de onboarding werving en selectie en HR-jaarcyclus geïntegreerd en gebaseerd op het DISC model. Dat maakt ons, zeker na 15 jaar ontwikkelen, trots! Trots dat een ‘relatief eenvoudig model’ zo ontzettend veel betekenis heeft weten te verwerven, van overheid tot multinationals, van ziekenhuizen tot automotive. We houden van ons werk!

 

“Samen creëren we een wereld van betrokkenheid, voldoening en resultaten!”

 

Team DISC Factor