Een mooie vraag om over na te denken…
Een beetje extra geld is altijd fijn. Maar voor veel mensen is een verhoging van het salaris niet per se dat extraatje wat hen ook extra motiveert. Wanneer je de persoonlijkheid van jouw werknemers begrijpt, kun je veel beter de juiste manier vinden om hen aan te moedigen en te belonen met precies dat wat ze nodig hebben om hen gelukkig, gemotiveerd en toegewijd aan hun werk te houden.

Auteur Daniel Pink, die een populaire TED-lezing hield over het onderwerp motivatie van werknemers en de bestseller ‘Drive’ schreef, legt de noodzaak uit van persoonlijkheids- gedreven prikkels door aan te geven dat werknemers “spelers willen zijn, en geen pionnen”. Dit betekent dat werknemers zich gewaardeerd willen voelen vanwege hun unieke sterke punten, ze willen meer betekenis ervaren voor het bedrijf dan alleen het gevoel te hebben financieel rendabel te zijn. Pink wijst er ook op dat de meeste werknemers op hun best presteren als ze ‘autonomie ervaren, en de overtuiging hebben dat hun werk zinvol is’.
Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Er zijn tal van mogelijkheden om uit te kiezen als het gaat om het motiveren van medewerkers. Er zijn o.a. ceremoniële, financiële en op levensstijl gebaseerde mogelijkheden, die allemaal verschillende effecten hebben op werknemers, afhankelijk van hun persoonlijkheidstype. Het belangrijkste om te onthouden is dat wat de ene persoon inspireert, de ander net zo gemakkelijk onverschillig kan laten.
Als we naar de DISC-stijlen kijken en wat motiverend werkt voor elke stijl, dan zien we de verschillen tussen de stijlen.

Werknemers met de D-persoonlijkheidsstijl

Mensen met een D-stijl zijn taakgericht, gedreven en zien graag snelle, tastbare resultaten. Ze hebben een stevige persoonlijkheid, zijn direct en open over hun mening en nemen al snel de leiding op zich.

D-stijl werknemers houden van verantwoordelijkheid, autonomie en het aansturen van anderen. Als stimulans geeft een promotie samen met een nieuwe titel en meer autoriteit vaak een fantastisch voordeel voor werknemers met een D-stijl. Concrete beloningen zoals een speciale parkeerplaats kunnen ook echt motiverend zijn voor D-persoonlijkheden. Sterker nog, D-stijl medewerkers de kans geven om hun eigen projecten te kiezen (of projecten te ruilen met collega’s), geeft hen een welkom gevoel van empowerment en controle over hun toekomst.

Een voordeel van D-stijl medewerkers is dat als je niet zeker weet hoe je ze het beste kunt belonen, je het gewoon aan ze kunt vragen. Ze weten wat ze willen en vertellen je graag wat ze nodig hebben (wees wel bereid om beloningen die je belooft vrij snel te leveren – D-persoonlijkheden hebben er een hekel aan om te blijven wachten).

Welke DISC-stijl ben jij?

Beantwoord de 10 vragen en krijg een indicatie van je DISC-stijl!

Werknemers met de I-persoonlijkheidsstijl
Mensen met een I-persoonlijkheid zijn creatief, extravert en energiek. Wanneer de inspiratie toeslaat, kunnen ze ideeën en oplossingen bedenken die absoluut ingenieus zijn. Te veel structuur kan hun creativiteit echter onderdrukken. Dit betekent dat een geweldige stimulans voor creatieve personen met de I-stijl een vrije dag kan zijn – ‘bonusdagen’ die ze kunnen gebruiken wanneer ze maar willen. Ze kunnen die tijd nemen om iets voor zichzelf te doen, hun batterij op te laden, te socializen, te reizen … Wat ze maar willen. In eerste instantie lijkt het misschien contra-intuïtief om productiviteit te belonen met tijd weg van kantoor, maar I-medewerkers zullen dol zijn op de vrijheid en de tijd gebruiken om nog meer gefocust en geïnspireerd terug te komen op het werk.

Wat je ook kiest, probeer bij het motiveren van iemand met een I-persoonlijkheid buiten de geeikte kaders te denken. Beloon medewerkers met de I-stijl met iets fantasievols en onconventioneels. Houd in gedachten dat een sociale omgeving erg belangrijk is voor
I-persoonlijkheden en wonderen verricht voor de inspiratie van hun creativiteit. Ze genieten van publieke erkenning en activiteiten waarbij het hele team betrokken is, zet ze in het zonnetje.

Medewerkers met de S-persoonlijkheidsstijl
Mensen met een S-stijl zijn loyaal, stabiel en hardwerkend. Het zijn uitstekende teamspelers die altijd het goede van de hele groep overwegen voordat ze handelen. Ze zijn gezinsgericht en als ze gelukkig zijn in hun werk, zullen ze iedereen op kantoor behandelen als een lid van hun uitgebreide familie. Ze reageren doorgaans erg goed op prikkels die de harmonie binnen het kantoor bevorderen of die het belang van hun gezinsleven erkennen. Doordachte, persoonlijke gebaren zoals het aanbieden van kinderopvang ter plaatse of de ‘neem-je-huisdier-mee-naar-het-werk’-dagen zijn zeer aantrekkelijk voor S-medewerkers.

Beloningen die rechtstreeks aan de echtgenoten van mensen met S-stijl persoonlijkheden worden gegeven, kunnen ook een grote impact hebben op het moreel van werknemers, omdat het respect toont voor hun gezin. Als een werknemer bijvoorbeeld constant lange uren maakt, is een simpel gebaar, zoals het geven van een mooi boeket bloemen aan het eind van de dag om aan zijn gezin te bezorgen, een doordacht gebaar dat veel zal betekenen voor S-persoonlijkheden.

Onthoud ook dat mensen met een S-stijl waarschijnlijk niet om beloningen of erkenning zullen vragen. Dit betekent niet dat ze het niet nodig hebben of waarderen. Het betekent echter wel dat het aan jou is om te anticiperen op wat ze nodig hebben en om het proces te starten.

Werknemers met de C-persoonlijkheidsstijl
Mensen met een C-stijl zijn grondig, detailgericht en zijn trots op het leveren van een kwaliteitsproduct. Ze werken regelmatig liever alleen. Het soort meesterschap dat ze graag met een taak of project willen bereiken, is vaak gemakkelijker te bereiken in een rustige omgeving. Voor een werknemer met de C-stijl kan het aanbieden van een programma voor thuiswerken de perfecte beloning zijn voor een goede werkprestatie. Nu velen noodgedwongen vanuit huis werken kun je ze vragen wat ze in hun directe ‘thuiswerkomgeving’ aan faciliteiten nodig hebben. Je zult merken dat een medewerker met de C-stijl de kans omarmt en de tijd gebruikt om nog productiever te worden.

Een andere optie voor beloning heeft te maken met de liefde voor kennis vergaren van de C. Mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, lessen voor permanente educatie en andere academische voordelen worden goed ontvangen door een C.

Nog een paar gedachten…
Werknemers vragen om een ​​DISC-persoonlijkheidsanalyse te maken, is de eerste stap om te bepalen welk persoonlijkheidstype ze hebben en hoe ze het beste kunnen worden gemotiveerd. Wil je nog een stap verder gaan en je medewerkers nog beter leren begrijpen, dan geeft de aanvulling van de Denkstijlen en Drijfveren nog veel meer inzicht.
Een groot aantal werkgevers zet persoonlijkheidsassessments in als onderdeel van het wervingsproces. Maar waarom zou je het gebruik van persoonlijkheidsanalyses beperken tot alleen de recruitmentfase? Als je eenmaal de juiste persoon voor de klus hebt gevonden, is het logisch om er alles aan te doen om die persoon zo lang mogelijk binnen je organisatie te houden, toch?
Persoonlijkheid begrijpen door middel van DISC- en de 3D Analyse (DISC, Denkstijlen en Drijfveren)  is dé sleutel om te weten wat je werknemers motiveert, en om te bepalen hoe ze jarenlang productief en tevreden hun werk kunnen verrichten.