Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom je anders reageert op situaties dan anderen. Een verklaring daarvoor heb je gevonden in het DISC-model. Maar soms lijkt er meer te zijn dan alleen verklaringen voor gedrag en manieren van communiceren. De ene D, I, S of C is de andere niet. Er is zeker veel overlap tussen gelijksoortige DISC typen te herkennen, maar wat is nu ‘het verschil dat het verschil’ maakt? Hoe wordt informatie die binnenkomt gefilterd in het DENKEN? Denkstijlen geven hierop het antwoord.
Denkstijlen geeft inzicht in denk- en taakvoorkeuren
Het Denkstijlenmodel geeft inzicht in denk- en taakvoorkeuren. Het Denkstijlenprofiel kijkt naar de wijze waarop mensen het beste in een groep of teamomgeving passen en kunnen functioneren. Het verdeelt de belangrijkste taken in vijf hoofdgroepen.
Het Denkstijlenprofiel meet geen bekwaamheid, maar voorkeuren voor de rollen en de daaraan gekoppelde activiteiten. Als mensen worden geplaatst in hun voorkeursgebied, zullen de productiviteit en taaktevredenheid stijgen en zal de stress worden beperkt. De slogan “Together Everyone Achieves More” is niet alleen waar, maar ook voorwaarde voor teamontwikkeling. Een krachtig team bestaat uit complementerende rollen. Het gebruik van alle vijf de teamrollen is bewezen de beste manier om dingen gedaan te krijgen.
Wat geven de Denkstijlen weer?
- Sommige taken vragen een bepaalde manier van denken en handelen
- Het kost doorgaans veel inspanning om anders dan je voorkeuren te denken – het kan werken als ‘blindheid’ op een bepaald gebied
- Om tot ontwikkeling en innovatie te komen zijn alle vijf stijlen nodig
- Het Denkstijlenprofiel meet de voorkeur en niet de vaardigheid en kan soms door de tijd veranderen
Hoe denken mensen?
Er zijn vier manier van denken zegt dit model. Je kunt denken:
- Vanuit concepten
- Vanuit de praktijk
- Vanuit macroniveau – experimenteel
- Vanuit microniveau – beproefd